16 februari 2015

Roman: "Lilla smycket" av Patrick Mondiano

Samma dag som jag läste ut Place de l'Étoile lästa jag också "Lilla smycket" av samme författare. Vilken skillnad! Som natt och dag. I den här romanen kan jag andas. Här finns eftertänksamhet, en intrig som långsamt vecklar upp sig framför oss och ett ämne som väcker mitt intresse och min sympati.

Patrick Mondino lär ha haft en ganska märklig barndom själv, då han ofta blev lämnad i andra vuxnas omsorg. Den här romanen handlar om en ung kvinna som har ett komplicerat förhållande till sin försvunna – och kanske återfunna – mor. Det var en mor som lät andra ta hand om henne, som försvann titt som tätt och som ständigt bytte namn och vistelseort. Den unga kvinnan blir dessutom barnflicka i en familjs som tycks vara dysfunktionell på precis samma sätt.

Jag gillar hur Mondiano skildrar hur den unga kvinnans värld långsamt faller isär, och hur hon försöker hålla sig flytande i tillvaron. Det känns högst trovärdigt och samtidigt skrämmande.

Avslutad den 16 februari 2015.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar